قهوه باعث چربی سوزی و کاهش وزن میشود؟

آیا قهوه موجب کاهش وزن میشود؟

نوشیدن یک فنجان قهوه با تحریک «چربی قهوه‌ای» می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند. این چربی موجب سوزاندن کالری برای تولید گرما در بدن می‌شود.

 

پروفسور مایکل سیموندز، از دانشکده پزشکی دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: «چربی قهوه‌ای نسبت به سایر چربی‌های بدن شما به شیوه‌ی دیگری عمل می‌کند و با سوزاندن قند و چربی و اغلب در پاسخ به سرما، گرما تولید می‌کند».

وی افزود: این نخستین تحقیقی است که نشان می‌دهد قهوه، چگونه بر روی چربی قهوه‌ای موجود در بدن انسان تأثیر می‌گذارد.

ایشان ادامه داد: «افزایش فعالیت آن، کنترل میزان قند خون را بهبود می‌بخشد، همچنین اصلاح سطوح چربی خون و سوزاندن کالری‌های اضافی باعث کاهش وزن می‌شود.» «این اولین مطالعه در مورد انسان است که نشان می‌دهد چیزی مانند یک فنجان قهوه می‌تواند تأثیر مستقیمی بر عملکرد چربی‌های قهوه‌ای بدن ما داشته باشد.»

«پیامدهای احتمالی نتایج تحقیقات ما بسیار بزرگ است، زیرا چاقی یک نگرانی عمده برای سلامتی جامعه است، همچنین ما با گسترش یک بیماری همه‌گیر به نام دیابت مواجه هستیم و چربی قهوه‌ای احتمالاً می‌تواند بخشی از راه‌حل مقابله با آن باشد.»

تاثیر کافئین موجود در قهوه بر چربی سوزی:

محققان برای این تحقیق ابتدا از سلول‌های بنیادی استفاده کردند تا ببینند کافئین موجب تحریک چربی قهوه‌ای می‌شود یا خیر (مجله Science Reports). محققان سپس با استفاده از تکنیک تصویربرداری حرارتی برای ردیابی ذخایر چربی قهوه‌ای بدن هنگام انتشار گرما، این مطالعه را به انسان‌ها ارجاع دادند.

پروفسور سیموندز اظهار داشت: از نتایج قبلی می‌دانستیم که چربی قهوه‌ای عمدتاً در ناحیه گردن قرار دارد، بنابراین قادر بودیم از افراد مستقیماً پس از نوشیدن قهوه تصویربرداری کنیم تا ببینیم آیا چربی قهوه‌ای گرم‌تر می‌شود یا خیر. این نتایج مثبت بود و حالا باید بدانیم که آیا کافئین به‌عنوان یکی از ترکیبات موجود در قهوه به‌عنوان یک محرک عمل می‌کند یا مؤلفه دیگری در فعال‌سازی مؤثر چربی قهوه‌ای عمل می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر به دنبال مکمل‌های کافئین‌دار دیگری هستیم تا بتوانیم اثر مشابه آن‌ها را نیز بررسی کنیم. وقتی تأیید کردیم که کدام ترکیب مسئول این امر است، می‌توان از آن به‌عنوان بخشی از یک رژیم مدیریت وزن یا  بخشی از برنامه تنظیم گلوکز   استفاده کرد تا از ابتلا به دیابت جلوگیری کند.

چربی قهوه‌ای که به‌عنوان بافت چرب قهوه‌ای (BAT) نیز شناخته می‌شود از «چربی سفید» بدن متمایز است که در نتیجه‌ی کالری‌های اضافی ایجاد می‌شود.

کارشناسان می‌گویند افرادی که از شاخص توده بدنی پایین‌تری (BMI) برخوردار هستند، دارای چربی قهوه‌ای بیشتری می‌باشند.

Post Your Comment Here

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *